ERK-niveau: A1 (beginners).
Activiteit: spelletjes / energizers.
Leeftijd: van ongeveer 8 tot 14 jaar (basisschool en brugklas).
Spelletjes maken leerlingen enthousiast voor taal en geven plezier. Zeker als er een competitie-element in de spelletjes zit. Maak er een wedstrijd van en leerlingen zijn nóg meer gemotiveerd hun best te doen. 5 docenten Frans delen hun leukste spel voor in de klas met elkaar én met de Franse Juf. Voor basisschool en brugklas. Laat je inspireren!
De leukste Franse spellen voor in de klas.
Spelletjes in de taalles zijn niet alleen leuk, maar ook leerzaam. Je kunt leerlingen op een laagdrempelige manier in contact brengen met de Franse taal, ook op de basisschool. Even een spel spelen en ondertussen woordjes leren en oefenen met spreken en luisteren. Spellen zijn ook heel geschikt als energizers: korte spelmomenten om even te bewegen en weer fris te worden. Zeker bij jongere kinderen, van wie de concentratieboog nog niet zo lang is. Tenslotte…als je spellen goed inzet, kun je ze ook gebruiken om structuur aan te brengen in de les. Veel kinderen vinden het fijn en overzichtelijk als de les altijd begint en/of eindigt met een kort spel. De 5 docenten uit dit artikel delen hun leukste spel.
“De levende klok” van Nieske Nikrou-Boeve, Agnieten College te Zwartsluis.
Nieske geeft Franse les op een middelbare school en is daarnaast auteur van de bekende methode Grandes Lignes. Haar favoriete Franse spel kent ze via deze methode. Het is een energizer, waarbij de kinderen bewegend oefenen met klokkijken. Nieske vraagt 12 leerlingen in een kring te gaan staan. Één leerling staat in het midden en maakt wijzers met de armen. Vervolgens noemt Nieske een kloktijd en vraagt de leerling met de armen te laten zien hoe de wijzers staan. Na iedere kloktijd, mag een volgende leerling in het midden staan. Na 12 beurten wisselt de groep. Een leuke manier om te oefenen met cijfers en kloktijden. Nieske wil dit spel ook gebruiken op de basisschool van haar kinderen, waar ze Franse les hoopt te gaan geven.
“Le spectacle des marionettes”, Esther Karels, Eben-Haëzerschool, Apeldoorn.
Esther geeft al jaren Franse les aan leerlingen uit groep 5/6 van een basisschool in Apeldoorn. Haar favoriete spel is Le Spectacle de marionnettes (Het poppenspel). Het is een grappige werkvorm, waarbij je knutselen, spelen en (eenvoudig) Frans spreken combineert. Eerst oefent ze met de kinderen eenvoudige zinnen om zichzelf voor te stellen in het Frans, zoals: Je m’appelle René (Ik heet René). J’ai 9 ans et toi? (Ik ben 9 jaar. En jij?) Vervolgens laat Esther de kinderen zelf vingerpoppetjes maken aan de hand van een gratis werkblad (zie hieronder). Daarna voeren de leerlingen in tweetallen Franse gesprekjes en gebruiken daarbij de zinnen die ze geleerd hebben. De kinderen zijn altijd enthousiast! Download het gratis werkblad.
“Bingo des images” van Sandra van Die, geeft privé-les Frans in Deventer.
Sandra van Die geeft privé-les Frans aan kinderen en volwassenen. Daarnaast is zij coördinator van het Platform Vroeg Frans, dat als doel heeft Frans op de basisschool te promoten. Sandra heeft veel ervaring met lesgeven: ze was jarenlang docent Frans op een middelbare school in Apeldoorn en Remedial Teacher. Sandra gebruikt graag Franse gezelschapsspellen van Eli tijdens haar lessen, zoals Dominos des heures en Bingo des images. De laatste les voor een schoolvakantie is bijvoorbeeld een mooi moment om een spel te spelen. Gegarandeerd een gezellige les…en een mooie manier Franse woorden te herhalen! Meer informatie: Franse taalspellen van Eli/Merlijn educatief.
“Hoofd, schouders, knie en teen” van Heleen Okx, Joppe basisschool te Gorssel.
Heleen geeft Franse les aan de kinderen van groep 8 op de Joppeschool in Gorssel. Ze gebruikt daarbij de methode Petit Tour van de Alliance Française. Verder heeft ze zelf materiaal gemaakt om kleuren, cijfers etc. te leren. Wat de leerlingen altijd erg leuk vinden is het liedje Tête, épaules, genoux, pieds (hoofd, schouders, knie en teen), waarbij de kinderen de lichaamsdelen leren door mee te bewegen. Je kunt er een spel van maken, door het liedje een paar keer te herhalen en iedere keer een stukje sneller af te spelen. De kinderen moeten dus steeds sneller bewegen én de juiste lichaamsdelen aanwijzen. Verder gebruikt Heleen de plaatjes om woorden te oefenen door middel van een een memory-spel. Link naar het Youtube-filmpje van het lied Tête, Épaules, Genoux, Pieds.
“Van baguette tot Eiffeltoren” van Annelies Klep, Dr. H. Bavinckschool te Hilversum.
Annelies heeft een 2e graad lesbevoegdheid voor Frans en Engels. Sinds 10 jaar geeft zij Frans op de basisschool, afgelopen jaren op de Dr. H. Bavinckschool te Hilversum. In haar klas is het bordspel “Van baguette tot Eiffeltoren” een topper. Twee van haar leerlingen hebben het spel zelf gemaakt. Het spel is heel eenvoudig. Alle leerlingen zetten een pion op start (bij baguette) en gooien om de beurt met de dobbelsteen. Bij ieder vakje mogen de leerlingen een kaartje pakken met een vraag. Heb je de vraag goed, dan mag je op het vakje blijven. Is je antwoord fout, dan moet je twee vakjes terug. De leerling die het eerste bij de finish is (de Eiffeltoren), heeft gewonnen. Annelies biedt met dit spel een ludieke en actieve manier om de lesstof te herhalen. Super leuk!
Het bordspel ‘Van baguette tot Eiffeltoren’ maakten de leerlingen van Annelies helemaal zelf.
Tip! Inspiratie delen met collega’s
Dit artikel kwam tot stand dankzij de input van 5 docenten Frans. Zij ontmoetten elkaar tijdens een Café & Croissant Junior-bijeenkomst van Platform Vroeg Frans. Kom ook kennis en inspiratie delen. Deelname is gratis. Klik op de knop hieronder en schrijf je gelijk in! PS. Ook docenten die nog geen ervaring hebben met het geven aan Franse les aan jonge kinderen zijn welkom.