ERK-niveau: vanaf A1 (beginner).
Activiteit: Spreek- en luistervaardigheid.
Tijdsduur: 10 à 15 minuten per spel.
Hoe leer je op een leuke manier Franse woorden onthouden? Hoe verbeter je op een spontane manier spreek- en luistervaardigheid? Met een spel! In dit nieuwe blogbericht vind je 5 voorbeelden van spellen ter visuele ondersteuning in de Franse les. Leuk, efficiënt en snel in te passen in de les.
Visuele ondersteuning
Spellen vormen bij uitstek een werkvorm waarbij je tekeningen en pictogrammen kunt gebruiken. Dat is niet alleen leuk en efficiënt, maar ook snel in te passen in de les. Ons brein werkt voor 75% visueel. Door woorden te visualiseren, zul je ze dus beter onthouden. In het begin is het even wennen om visueel te werken, maar door de enthousiaste reacties (ook van oudere leerlingen), zijn tekeningen een vast onderdeel van mijn lessen geworden. Alors, on dessine?! Zullen we gaan tekenen?
1. Pictionary – Jeu de dessin
Kinderen vinden het vaak leuk om zelf te tekenen. Geef je leerlingen opdracht-briefjes met woorden die ze net geleerd hebben. Laat hen zelf het woord op het bord tekenen en laat de andere kinderen raden. Lees meer / lire la suite.
2. Ik ga op reis en neem mee – Faisons la valise
Laat een briefje de klas rondgaan. Iedere leerling benoemt een voorwerp dat hij mee wil nemen op reis. Laat de leerlingen zelf een tekening maken bij het voorwerp dat ze kiezen (zonder het woord erbij te schrijven). De tekeningen helpen de leerlingen de eerder genoemde woorden te onthouden en te reproduceren. Lees meer/ lire la suite.
3. Voorstelspel – Jeu de présentation
Het voorstelspel is heel geschikt om aan het begin of eind van de les te spelen. Kinderen luisteren naar muziek en leren vragen te beantwoorden als: Comment tu t’appelles? (Hoe heet je?) en Comment ça va? (Hoe gaat het?). Als visuele ondersteuning hang ik een paar smileys op, die de verschillende stemmingen weergeven. Ik gebruik kleuren om de stemmingen extra duidelijk te maken. Lees meer / lire la suite.
4. Levend memory – Le memory vivant
Een van de toppers tijdens mijn Franse les! Net als bij gewone memory, is het doel van het spel om twee dezelfde plaatjes/woorden te vinden. Levend memory wordt alleen niet met kaartjes, maar met de kinderen zelf gespeeld. De kaartjes zijn hulpmiddelen, die ik van te voren maak – van ieder twee – met daarop een woord en een tekening. Je kunt ook alleen een woord opschrijven en de kinderen zelf laten tekenen. Lees meer/lire la suite.
5. Geheugenspel met voorwerpen – Jeu de Kim
Een klassieker. Hier geen tekeningen, maar voorwerpen die de kinderen kunnen koppelen aan nieuwe vocabulaire. Benoem de voorwerpen, leg ze vervolgens onder een doek en haal iedere keer een ander voorwerp weg. Laat de kinderen raden welk voorwerp verdwenen is. Maak er een wedstrijdje van door de klas in teams te verdelen. Lees meer / lire la suite.
TIP! MEER FRANSE SPELLEN IN DE KLAS
Dit artikel maakt deel uit van het bloggers-evenement: “Visuele ondersteuning bij het leren van een vreemde taal”, georganiseerd door het blog Le français illustré.
Cet article participe à l’évènement inter-blogueurs « Le support visuel dans l’apprentissage d’une langue étrangère », organisé par le blog Le français illustré.
Eén reactie op “5 snelle spellen voor de Franse les”
Reacties zijn gesloten.