ERK-niveau: A1/A2 (beginners).
Activiteit: vocabulaire en luistervaardigheid.
Leeftijd: van 3 tot 13 jaar (en ouder).
In dit artikel vind je 3 superleuke Franse kinderliedjes met bijbehorende werkvormen. De ideeën zijn afkomstig van een themasessie die ik pas had met collega-docenten die ook Franse les geven aan kinderen. Zoals Séverine Marquilly, die zelfs haar eigen Franse kinderliedjes componeert en daarmee optreedt. Laat je inspireren en luister mee!
1. Appeltjes en chocola
Doelgroep: kinderen van 3-8 jaar.
Het lied: ‘Les petites pommes‘ (Kleine appeltjes) is een super vrolijk liedje van singer-song-writer Séverine Marquilly. Ze schreef het lied voor haar zoon, die zich afvroeg of chocoladebiscuitjes net als appeltjes aan bomen groeien.
De werkvorm: Séverine gebruikt het nummer vaak om kinderen de namen van fruit te leren in het Frans (en de bomen waaraan het groeit). Leuker nog is om er een fantasie-opdracht van te maken en kinderen te vragen om eigen bomen te bedenken en tekenen. Aan wat voor bomen groeien les saucisses (worstjes), les croissants of les sucettes (lollies)? Laat de kinderen het zelf bedenken en vormgeven.
2. Hoofd, schouders, knie en teen
Doelgroep: kinderen van 6-12 jaar.
Het lied: Tête, épaules, genoux, pieds van Petits Zouzouz is de Franse versie van het bekende Nederlandse liedje ‘Hoofd, schouders, knieën, teen’. Deze korte uitvoering is heel geschikt voor de les.
De werkvorm: Alle kinderen gaan staan en wijzen beurtelings hun tête (hoofd), épaules (schouders), genoux (knieën) en pieds (voeten) aan. Daarna volgen de yeux (ogen), oreilles (oren), bouche (mond) en nez (neus). Speel het nummer eerst op normale snelheid af en daarna steeds sneller. Wie kan het ritme het beste volgen? Mijn leerlingen vinden het super! Je kunt het zelfs gebruiken in een online les.
3. Voorstellied: hoe heet jij?
Doelgroep: 6-14 jaar.
Het lied: Het nummer ‘Comment tu t’appelles?’ (Hoe heet jij?) van Basho & Friends is een eenvoudig, vrolijk rapnummer met veel herhaling. Naast de zin ‘Comment tu t’appelles’ leren de kinderen ook vragen hoe het gaat in het Frans: ‘Comment tu t’appelles?’. De tekst verschijnt op het scherm, zodat de kinderen makkelijk mee kunnen zingen.
De werkvorm: Ik heb een spel bedacht bij dit voorstellied, dat ik speel nadat ik de kinderen een eerste introductie heb gegeven over groeten en jezelf voorstellen. De kinderen zitten of staan in een kring. Zodra de muziek start, geven de kinderen een (zachte) bal aan elkaar door. Tijdens de rap stopt de docent onverwacht een aantal keer de muziek. Het kind dat op dat moment de bal in zijn/haar handen heeft, moet antwoord geven op de vraag die dan gesteld wordt in het liedje: Comment tu t’appelles? (= Hoe heet jij?) of Comment ca va? (Hoe gaat het?). Hoe sneller je de bal doorgeeft, hoe leuker het wordt! Het gaat er vooral om dat je plezier hebt en oefent met Frans spreken. Bekijk de beschrijving van de hele werkvorm, plus bijbehorende woordenschat in mijn blogartikel Voorstelspel.
Tip 1
Beluister meer Franse liedjes van Séverine Marquilly op haar Youtube-kanaal of bekijk het prenten- en liedjesboek ‘Au parc’ dat ze maakte met tekenares Amber Weinzimer.
Tip 2
Deze ideeën zijn afkomstig van een themasessie van Platform Vroeg Frans. Één keer per zes weken wisselen we met docenten Frans uit PO en VO kennis en ervaringen uit over steeds een ander onderwerp. Ook een keer meedoen met een online themasessie? Bekijk onze agenda 2021.