De beste filmtips van finalist filmleraar 2021

Dit gastblog is geschreven door Berrie de Zeeuw. Berrie is één van de drie finalisten bij de verkiezing Filmleraar van het jaar 2021. Speciaal voor de lezers van De Franse Juf geeft hij drie leuke filmtips voor basisschool en brugklas (mét ideeën voor opdrachten in de les). Foto: Netwerk Filmeducatie.

ERK-niveau: vanaf A1 (beginners en verder).

Activiteit: Franse kijk- en luistervaardigheid.

De ‘jeugd van tegenwoordig’ is erg audiovisueel ingesteld. Al op zeer jonge leeftijd komen kinderen in aanraking met beeld en pubers zijn vaak niet meer bij het scherm weg te slaan. Als je leerlingen wilt motiveren, zet dan dus in op beeld. Bijkomend voordeel: als je leerlingen in de les weet te prikkelen met een deel van die ene leuke film of serie, dan kijken ze deze met plezier in eigen tijd af! Ook een leuk idee voor een feestelijke les op de Dag van de Franse Taal op donderdag 11 november! Bekijk de Franse filmtips en stem gelijk op Berrie.

3 Franse filmtips

Le nouveau


Deze film uit 2015 is erg geschikt voor kinderen in de bovenbouw van de basisschool of brugklas, omdat hij goed aansluit bij de belevingswereld van jongeren. Bovendien komen er interessante schoolthema’s aan bod: nieuw zijn, je plek vinden, pesten en vrienden maken. De DVD is – met Nederlandse ondertiteling – onder andere te koop via Bol.com.

Astérix & Obélix: Mission Cléopâtre

Weliswaar een wat oudere film, maar hij kijkt nog steeds lekker weg. Bovendien erg geschikt voor gebruik in de klas, omdat je de film kunt koppelen aan de Franse cultuur en het vak geschiedenis. Ook kun je er strips bij betrekken. Ook deze film kun je als DVD mét Nederlandse of Engelse ondertiteling kopen o.a. bij Bol.com of Amazon.nl.

Les vacances de Mr. Bean


Hoewel in de film Engels wordt gesproken (Mr. Bean’s Holiday), kan de docent er ook voor kiezen om de Franse versie te kijken. Mr. Bean behoeft verder geen toelichting, humor gegarandeerd! Daarnaast is de film cultureel erg interessant, aangezien heel wat Franse regio’s en typisch Franse gebruiken aan bod komen. Je kunt de tweetalige DVD – met Nederlandse ondertiteling – onder andere kopen bij Bol.com of bij Amazon.fr.

Geschikte opdrachten

Het belangrijkste is dat de docent de leerling nieuwsgierig maakt. Dit kan bijvoorbeeld door de filmtrailer te laten zien. Het voordeel hiervan is dat deze vaak al enkele hoogtepunten uit de film bevat. Een docent kan er ook voor kiezen om de eerste paar minuten van een film te laten zien of zelf een bepaalde scène te selecteren die goed aansluit bij de lesstof of die spannend is waardoor leerlingen getriggerd worden en zelf het vervolg willen zien. De docent kan het fragment vooraf inleiden en enkele kijkvragen bedenken, bijvoorbeeld over een mogelijke afloop. Dit natuurlijk zonder te ‘spoilen’! Docenten kunnen er ook voor kiezen om een hele film te laten zien, hierbij is het wel belangrijk dat dit de moeite (lees: de tijd) loont! Bedenk dus nuttige opdrachten, het liefst waarbij zowel de inhoud van de film als de Franse taal aan bod komen. Een opdracht wordt nog interessanter als er ook maatschappelijke of culturele aspecten worden bevraagd. Een aantal leuke opdrachtvormen vind je hieronder.

  • Het is nuttig leerlingen een woordenlijstje te laten maken van Franse woorden die in de film voorkomen en hun vertaling. Deze opdracht leent zich bovendien goed voor het beginnersniveau.
  • Daarnaast kun je de personages uit de film bevragen. Een geschikte opdrachtvorm voor ERK A1-niveau is bijvoorbeeld het noteren van karaktereigenschappen in het Frans (bijv. beau, grand, sympa).
  • Je kunt ook groepjes maken en enkele personages onder de leerlingen verdelen. Elk groepslid let dan specifiek op een bepaald personage. Na het bekijken van de film kunnen de aantekeningen naast elkaar gelegd worden.
  • Een andere mogelijkheid is dat de docent een samenvatting van de film maakt, maar met enkele woorden weggelaten (gatentekst). De leerlingen vullen aan.
  • Tenslotte is ook altijd leuk om iets met het kleurgebruik of de muziek in de film te doen. Ook dat kan prima voor het beginnersniveau.

Berrie de Zeeuw is docent Frans op het Pius X-College Bladel en bestuurslid vakvereniging Levende Talen en Visiegroep Buurtalen. Daarnaast is hij auteur en eindredacteur van methode Grandes Lignes. Berrie is een van de drie finalisten van de Filmleraar van het Jaar verkiezing 2021: niet alleen zet hij film bewust in tijdens zijn lessen, hij laat leerlingen ook zelf films maken. Bovendien deelt hij zijn kennis en ervaringen royaal met collega-docenten. site van Netwerk Filmeducatie.