Muziekspel: Hoofd, schouders, knie & teen

ERK-niveau: A1 (beginners).

Aantal spelers: minimaal 4.

Leeftijd: 4-12 jaar en ouder.

Een van mijn succesnummers bij de Franse les op de basisschool: het muziekspel tête, épaules, genoux & pieds (Franse versie van ‘hoofd, schouders, knieën & teen’ in het Frans). Een leuke energizer voor het begin of het eind van de les, waarbij je ook nog eens een paar nieuwe Franse woorden leert of herhaalt. Doe je mee?

Dit ga je leren:

  • Een Frans liedje begrijpen.
  • De namen van lichaamsdelen in het Frans verstaan:
    • une tête (een hoofd),
    • des épaules (schouders),
    • des genoux (knieën),
    • des pieds (voeten),
    • des yeux (ogen),
    • des oreilles (oren),
    • une bouche (een mond),
    • un nez (een neus).
  • Eventueel kun je het lied aangrijpen om eenvoudige grammatica te bespreken:
    • het onbepaald lidwoord (een) in het Frans: mannelijk (un) en vrouwelijk (une).
    • en het meervoud van zelfstandige naamwoorden: une épaule (een schouder) – des épaules (schouders).

Voorbereiding:

  • Bekijk samen met de kinderen het Youtube-filmpje Tête, Épaules, Genoux, Pieds” van Petits Zouzous en wijs alle lichaamsdelen aan.
  • Herhaal de belangrijkste woorden uit het lied (zie kader hierboven).
  • Luister nog een keer naar het lied en laat de kinderen ondertussen de juiste lichaamsdelen aanwijzen. Straks bij het spel moeten ze dat namelijk kunnen, ook als de muziek sneller en sneller afgespeeld wordt! Oefen dus net zo lang, tot alle kinderen goed mee kunnen doen.

Zo gaat het spel:

  1. Speel het Youtube-filmpje Tête, Épaules, Genoux, Pieds op normale snelheid af. Ieder kind probeert op tijd de juiste lichaamsdelen aan te wijzen bij zichzelf. Wijst een kind een verkeerd lichaamsdeel aan of is het (veel) te laat? Dan is het af en gaat het zitten.
  2. Verander nu de afspeelsnelheid van het lied (bij instellingen, zie het rader-icoontje rechts onderin het Youtube-filmpje). Speel het filmpje af op 1,25 van de normale afspeelsnelheid. Wie lukt het foutloos mee te blijven doen?
  3. Verhoog de snelheid verder – eerst tot 1,5, dan tot 1,75 en tenslotte tot 2x de normale snelheid – en ga zo lang door tot er maar één leerling over blijft.
  4. De leerling die overblijft heeft gewonnen. Félicitations!

NB. Voor de grap kun je de snelheid ook juist verlagen, naar 0,75, 0,5 en 0,25 van de normale afspeelsnelheid. Nu moeten de leerlingen juist heel traag meedoen.

Frans spellenboek

Wil je meer Franse spellen voor kinderen (beginners) leren kennen? Vraag het gratis online Franse spellenboek van De Franse Juf aan !