Dit artikel is geschreven door Sandra van Die, coördinator van Platform Vroeg Frans.
Onlangs ontdekten we de Vlaamse educatieve website Mila Lila met interactief Frans lesmateriaal voor kinderen van 3 tot 10 jaar. Wij waren nieuwsgierig wie de bedenkers hiervan zijn en spraken online af met juf Suzy van Tricht uit België.
Frans voor kleuters
Suzy is kleuterjuf bij de 5-jarigen op basisschool Sint-Michiel in Keerbergen (bij Antwerpen). Een paar jaar geleden kreeg ze een Engelstalig kindje in haar klas (ze had toen een klas met 2,5-3 jarigen). Suzy zag hoe hoe leuk het was voor de kleintjes om een beetje van een vreemde taal te leren. Daar wilde ze meer mee doen. Omdat België natuurlijk tweetalig is, koos ze ervoor om Frans te introduceren in haar lessen.
Zelf materiaal maken
Ze ging op zoek naar materiaal en omdat er niet zoveel te vinden was, maakten ze het zelf met een collega. Vanzelfsprekend heeft dat de nodige tijd gevraagd. Uiteindelijk heeft dit geresulteerd in de website Mila Lila (La Villa De Lila). Hier zijn veel filmpjes, liedjes, kleurplaten en verhaaltjes te vinden, die ze allemaal zelf verzonnen hebben. Suzy’s man Sam maakte de tekeningen en zorgde voor de muziek in zijn muziekstudio. Haar Franse schoonvader sprak de verhaaltjes in. Daardoor lijkt het of een lieve opa het verhaal vertelt.
Taalinitiatie tot 10 jaar
Op haar school beviel het geven van Franse les zo goed, dat ze een jaar aan alle klassen les mocht geven. Dat was dan altijd één uur in de week. Bij de kleintjes spreekt men dan van taalinitiatie. Er zijn geen woordenlijsten, maar de taal wordt spelenderwijs geleerd. Ze merkt dat kinderen die al zo jong met een vreemde taal in aanraking zijn gekomen, op latere leeftijd ook makkelijker een taal oppikken dan kinderen waarbij dat niet gebeurd is.
Sponsjes
‘Onderzoek toont ook aan dat jonge kinderen heel makkelijk een nieuwe taal leren. Het zijn sponsjes die alles in zich opnemen. De hersenen van hele kleine kinderen zijn zo ingesteld dat ze makkelijk vreemde woorden en klanken oppikken. Ze kunnen dan spontaan vaak begrijpen wat er bedoeld wordt en ook later hebben ze daar plezier van’, weet Suzy. In België is Frans overigens verplicht op de basisschool, maar pas vanaf het vijfde leerjaar (zeg maar groep 7). ‘Maar als je dan pas begint, heb je al een stap gemist.’
Voor ouders en leraren
Op de site kunnen kinderen zelfstandig, met een beetje hulp van hun ouders uiteraard, aan de slag. Ouders kunnen zich per jaar abonneren. Ze kunnen dan een keuze maken uit leeftijdsgroepen 2,5-3 jaar, 4-5, 6-7 of 8-9 jaar. Er zijn elf thema’s, die speciaal zijn aangepast aan de leeftijdsgroep. Voor de allerkleinsten gaat het om Mila en haar vriendjes, bijvoorbeeld rondom slapen of een knuffel die kwijt is. Bij de groteren draait het om Mila en haar vriendjes in de wereld en is er bijvoorbeeld een thema over de bakker. Er is heel veel herhaling ingebouwd, omdat dat heel belangrijk is bij het leren van een taal.
Activiteitenbrainstorm
Een school kan ook een leraar- of schoolabonnement (voor meerdere leraren) aanschaffen voor een jaar. Bij elk thema is een uitgebreide activiteitenbrainstorm gevoegd, met tal van tips en suggesties voor de lessen. Daar kan je als leraar dan een keus uit maken, want het is teveel om allemaal te doen. Inmiddels zijn er België 50 scholen die zo’n abonnement hebben.
Samenwerking met België
Al een tijdje merken we dat ook leraren uit België geïnteresseerd zijn in de informatie van ons Platform Vroeg Frans (en van De Franse Juf). Er zijn er al heel wat die ingeschreven staan voor de nieuwsbrief . Omdat de Café & Croissant Junior bijeenkomsten nu vaak online zijn, kunnen ze ook makkelijk aansluiten. Suzy zou het fijn vinden als er in Vlaanderen ook zulke initiatieven worden opgezet. Wie weet kunnen we in de toekomst meer ideeën uitwisselen. Als het aan Suzy en aan ons ligt, gaat dat zeker gebeuren.
Ben je geïnteresseerd geraakt, ga dan beslist de demo’s bekijken op de site van Mila Lila. Je hebt dan per leeftijdscategorie meteen een les te pakken.